Kryteria wyboru operacji
Jednym z wymaganych dokumentów niezbędnych do oceny operacji pod kątem zgodności z kryteriami wyboru określonymi w LSROR jest opis kryteriów na podstawie którego Komitet możne przyznać punkty. W tabelach poniżej znajdują się kryteria do których należy się odnieść.
Tab. 1 KRYTERIA OCENY OPERACJI DLA SEKTORA PUBLICZNEGO
* sektor rybactwa zgodnie z § 4, pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 października 2009 w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 4…”
Tab. 2 KRYTERIA OCENY OPERACJI DLA SEKTORA GOSPODARCZEGO I SPOŁECZNEGO
* sektor rybactwa zgodnie z § 4, pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 października 2009 w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 4…”
Lp. | Kryterium lokalne | Opis | Punkty | |
1 | Innowacyjność projektu | Preferuje projekty innowacyjne wskazane z rozdziale 5 pkt. 5. |
3 – nowe rozwiązanie na obszarze LGR 2 – nowe rozwiązanie na obszarze gminy 1 – nowe rozwiązanie na obszarze danego sołectwa 0 – rozwiązanie stosowane na obszarze danego sołectwa |
|
2 | Liczba działań w operacji przyczyniających się do rozwoju sektora rybackiego* | Preferuje projekty przyczyniające się do rozwoju, promocji sektora rybackiego lub produktów rybnych z obszaru LGR. |
3– 3 i więcej działań 2 – 2 działania 1 – 1 działanie 0 – brak działań |
|
3 | Wpływ operacji na utworzenie nowych miejsc pracy |
Preferuje projekty generujące nowe miejsca pracy. Punkty przyznaje się za nowo utworzone w wyniku realizacji operacji miejsca pracy w przeliczeniu na pełny etat średnioroczny (w okresie 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o płatność końcową). |
3 – powyżej 2,5 etatu 2 – powyżej 1,5 do 2,5 etatu 1 – od 0,5 do 1,5 etatu 0 – poniżej 0,5 etatu |
|
4 | Poziom zaangażowania społeczności lokalnej (Beneficjentów Ostatecznych) | Preferuje projekty, składane przez podmioty działające na rzecz społeczności lokalnej, przewidujące rzeczowy (praca własna) udział tej społeczności w realizacji projektów. Wnioskodawca wykazuje udział własny społeczności lokalnej w zestawieniu rzeczowo-finansowym. |
3 – powyżej 10% kosztów kwalifikowalnych 2 – powyżej 5% do 10% kosztów kwalifikowalnych 1 – od 2 do 5% kosztów kwalifikowalnych 0 - poniżej 2% kosztów kwalifikowalnych |
|
5 | Zasięg oddziaływania projektu |
Preferuje projekty o zasięgu oddziaływania w większej liczbie gmin. Pod pojęciem zasiągu oddziaływania należy rozumieć wpływ operacji na dany obszar. |
3 – 3 i więcej gmin 2 – 2 gminy 1 - 1 gmina 0 – operacja realizowana poza obszarem LGR |
|
6 |
Udział partnerów w realizacji projektu, w tym podmioty z sektora rybactwa* |
Preferuje projekty realizowane z udziałem wielu partnerów, w tym podmioty z sektora rybactwa. |
2 - 2 partnerów lub 1 partnera, w przypadku, gdy wnioskodawcą jest podmiot z sektora rybactwa. 1 - 1 partner lub wnioskodawcą jest podmiot z sektora rybactwa 0 – bez partnera (1 podmiot) |
|
7 |
Ilość Beneficjentów Ostatecznych | Dla operacji polegających na „Wzmocnieniu konkurencyjności i utrzymaniu atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa.” |
Preferuje projekty, z których ma możliwość skorzystania większa liczba Beneficjentów Ostatecznych w okresie 12 miesięcy od uzyskania płatności końcowej. Punkty przyznaje się za liczbę użytkowników korzystających bezpośrednio z realizacji operacji. Przyznanie punktów opiera się na danych zawartych we wniosku. Dane winny być racjonalne i uzasadnione. Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać liczbę użytkowników we wniosku lub załącznikach. |
3 – powyżej 1000 osób 2 – powyżej 500 do 1000 osób 1 – powyżej 100 do 500 osób 0 – do 100 osób |
Dla operacji polegających na „Ochronie środowiska lub dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności lub przywrócenia potencjału produkcyjnego sektora rybactwa, w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej” | Beneficjentami ostatecznymi będą użytkownicy odnoszący bezpośrednio korzyści z realizacji operacji. |
3 – powyżej 50 użytkowników 2 – powyżej 10 do 50 użytkowników 1 – powyżej 2 do 10 użytkowników 0 – do 2 użytkowników |
||
8 | Realizacja operacji przyczyni się do realizacji kilku celów szczegółowych | Preferuje projekty przyczyniające się do realizacji większej ilości celów szczegółowych. |
4 - 4 cele i więcej 3 – 3 cele 2 – 2 cele 1 - 1 cel |
|
9 | Trwałość projektu |
Preferuje projekty o większej trwałości efektów. Trwałość projektu określa się na podstawie informacji zawartych we wniosku, w szczególności w planie biznesowym operacji. Operacje o charakterze inwestycyjnym winny zapewniać co najmniej 5 letni okres trwałości. Trwałość operacji nie inwestycyjnych wnioskodawca jest zobowiązany udokumentować we wniosku i załącznikach. |
3 – efekty będą widoczne przez ponad 5 lat 2 – efekty będą widoczne przez ponad rok, ale krócej niż 5 lat 1 – efekty będą widoczne przez ponad 0,5 roku, ale krócej niż 1 rok 0 – efekty, krótsze niż 0,5 roku |
|
10 | Operacje preferowane | Preferuje operacje wskazane z rozdziale 5 pkt. 4 i pkt 6. |
4 – operacja jest zgodna z wymienioną w rozdziale 5 pkt. 4 i pkt 6 0 - operacja nie jest zgodna z wymienioną w rozdziale 5 pkt. 4 i pkt 6 |
|
11 | Stopień przygotowania operacji |
Preferuje operacje posiadające wszystkie wymagane załączniki określone w ogłoszeniu o naborze, a także pozostałą wymaganą dokumentację niezbędną do realizacji operacji oraz prawidłowo wypełnione zestawienie rzeczowo-finansowe operacji. Przy ocenie będzie brane pod uwagę w szczególności: - aktualne oferty związane z realizacją operacji - prawomocne pozwolenie budowlane, wodnoprawne lub zgłoszenie robót budowlanych (do wniosku należy załączyć kopie decyzji właściwego organu o ostateczności powyższych decyzji) - decyzję o zmianie sposobu użytkowania budynku/lokalu - dokumenty potwierdzające, że operacja nie wpłynie negatywnie na środowisko oraz ochronę żywych zasobów wód. |
6 – do wniosku dołączono wszystkie wymagane załączniki i brak błędów w zestawieniu rzeczowo-finansowym. 4 – do wniosku dołączono wszystkie wymagane załączniki lecz wymagane dla operacji pozwolenie na budowę, lub zgłoszenie robót budowlanych i/lub pozwolenie wodnoprawne nie posiadają pieczęci właściwego organu o ostateczności decyzji i nie występują błędy w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji. 0 – do wniosku nie załączono wszystkich wymaganych załączników, i/lub występują błędy w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji. |
Tab. 2 KRYTERIA OCENY OPERACJI DLA SEKTORA GOSPODARCZEGO I SPOŁECZNEGO
Lp. | Kryterium lokalne | Opis | Punkty | ||
1 | Innowacyjność projektu | Preferuje projekty innowacyjne wskazane z rozdziale 5 pkt. 5. |
3 – nowe rozwiązanie na obszarze LGR 2 – nowe rozwiązanie na obszarze gminy 1 – nowe rozwiązanie na obszarze danego sołectwa 0 – rozwiązanie stosowane na obszarze danego sołectwa |
||
2 | Liczba utrzymanych lub nowych miejsc pracy dla osób z sektora rybactwa* | Preferuje projekty utrzymujące lub generujące nowe miejsca pracy dla osób z sektora rybactwa. |
3 – 3 i więcej nowych/utrzymanych miejsc pracy 2 – 2 nowe/utrzymane miejsca pracy 1 – 1 nowe/utrzymane miejsce pracy 0 – brak nowych/utrzymanych miejsc pracy |
||
3 | Wpływ operacji na utworzenie nowych miejsc pracy |
Preferuje projekty generujące nowe miejsca pracy. Punkty przyznaje się za nowo utworzone w wyniku realizacji operacji miejsca pracy w przeliczeniu na pełny etat średnioroczny (w okresie 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o płatność końcową). |
3 – powyżej 2,5 etatu 2 – powyżej 1,5 do 2,5 etatu 1 – od 0,5 do 1,5 etatu 0 – poniżej 0,5 etatu |
||
4 | Wkład własny beneficjenta | Dla operacji polegających na „Wzmocnieniu konkurencyjności i utrzymaniu atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa.” oraz „Ochronie środowiska lub dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności lub przywrócenia potencjału produkcyjnego sektora rybactwa, w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej” |
Preferuje projekty w których wnioskowany poziom dofinansowania jest niższy od maksymalnego - ustalanego na podstawie zestawienia rzeczowo-finansowego operacji. Do kosztów kwalifikowalnych przy obliczaniu wkładu własnego nie wliczamy wkładu własnego w postaci nieruchomości. |
3 - poziom dofinansowania poniżej 75% kosztów kwalifikowalnych 2 – poziom dofinansowania od 75% do 80% kosztów kwalifikowalnych 1 – poziom dofinansowania powyżej 80% do 83 % kosztów kwalifikowalnych 0 – poziom dofinansowania powyżej 83% do 85% kosztów kwalifikowalnych |
|
Dla operacji polegających na „Restrukturyzacji lub reorientacji działalności gospodarczej, lub dywersyfikacji zatrudnienia osób mających pracę związaną z sektorem rybactwa, w drodze tworzenia dodatkowych miejsc pracy poza tym sektorem.” oraz „Podnoszeniu wartości produktów rybactwa, rozwoju usług na rzecz społeczności zamieszkującej obszary zależne od rybactwa.” |
3 - poziom dofinansowania poniżej 50% kosztów kwalifikowalnych 2 – poziom dofinansowania od 50% do 55 % kosztów kwalifikowalnych 1 – poziom dofinansowania powyżej 55% do 58% kosztów kwalifikowalnych 0 – poziom dofinansowania powyżej 58% do 60% kosztów kwalifikowalnych |
||||
5 | Zasięg oddziaływania projektu |
Preferuje projekty o zasięgu oddziaływania w większej liczbie gmin. Pod pojęciem zasiągu oddziaływania należy rozumieć dostępność(użyteczność) operacji na danym obszarze. |
3 – 3 i więcej gmin 2 – 2 gminy 1 - 1 gmina 0 – operacja realizowana poza obszarem LGR |
||
6 |
Udział partnerów w realizacji projektu, w tym podmioty z sektora rybactwa* |
Preferuje projekty realizowane z udziałem wielu partnerów, w tym podmioty z sektora rybactwa. |
2 - 2 partnerów lub 1 partnera, w przypadku, gdy wnioskodawcą jest podmiot z sektora rybactwa. 1 - 1 partner lub wnioskodawcą jest podmiot z sektora rybactwa 0 – bez partnera (1 podmiot) |
||
7 |
Ilość Beneficjentów Ostatecznych | Dla operacji polegających na „Wzmocnieniu konkurencyjności i utrzymaniu atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa.” | Potencjalna liczba osób na rzecz których realizowana jest operacja. |
3 – powyżej 1000 osób 2 – powyżej 500 do 1000 osób 1 – powyżej 100 do 500 osób 0 – do 100 osób |
|
Dla operacji polegających na „Restrukturyzacji lub reorientacji działalności gospodarczej, lub dywersyfikacji zatrudnienia osób mających pracę związaną z sektorem rybactwa, w drodze tworzenia dodatkowych miejsc pracy poza tym sektorem.” oraz „Podnoszeniu wartości produktów rybactwa, rozwoju usług na rzecz społeczności zamieszkującej obszary zależne od rybactwa.” | Beneficjentami ostatecznymi będzie prowadzący działalność oraz pracownicy zatrudnieni na pełny etat na dzień składania wniosku, lub w przypadku rozpoczynania działalności liczba planowanych etatów po realizacji operacji łącznie z właścicielem. |
3 – powyżej 10 osób 2 – powyżej 5 do 10 osób 1 – od 2 do 5 osób 0 – poniżej 2 osób |
|||
Dla operacji polegających na „Ochronie środowiska lub dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności lub przywrócenia potencjału produkcyjnego sektora rybactwa, w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej” | Beneficjentami ostatecznymi będą użytkownicy odnoszący bezpośrednio korzyści z realizacji operacji. |
3 – powyżej 50 użytkowników 2 – powyżej 10 do 50 użytkowników 1 – powyżej 2 do 10 użytkowników 0 – do 2 użytkowników |
|||
8 | Realizacja operacji przyczyni się do realizacji kilku celów szczegółowych | Preferuje projekty przyczyniające się do realizacji większej ilości celów szczegółowych. |
4 - 4 cele i więcej 3 – 3 cele 2 – 2 cele 1 -1 cel |
||
9 | Trwałość projektu |
Preferuje projekty o większej trwałości efektów. Trwałość projektu określa się na podstawie informacji zawartych we wniosku, w szczególności w planie biznesowym operacji. Operacje o charakterze inwestycyjnym winny zapewniać co najmniej 5 letni okres trwałości. Trwałość operacji nie inwestycyjnych wnioskodawca jest zobowiązany udokumentować we wniosku i załącznikach. |
3 – efekty będą widoczne przez ponad 5 lat 2 – efekty będą widoczne przez ponad rok, ale krócej niż 5 lat 1 – efekty będą widoczne przez ponad 0,5 roku, ale krócej niż 1 rok 0 – efekty, krótsze niż 0,5 roku |
||
10 | Operacje preferowane | Preferuje operacje wskazane z rozdziale 5 pkt. 4 i pkt 6. |
4 – operacja jest zgodna z wymienioną w rozdziale 5 pkt. 4 i pkt 6 0 - operacja nie jest zgodna z wymienioną w rozdziale 5 pkt. 4 i pkt 6 |
||
11 | Stopień przygotowania operacji |
Preferuje operacje posiadające wszystkie wymagane załączniki określone w ogłoszeniu o naborze, a także pozostałą wymaganą dokumentację niezbędną do realizacji operacji oraz prawidłowo wypełnione zestawienie rzeczowo-finansowe operacji. Przy ocenie będzie brane pod uwagę w szczególności: - aktualne oferty związane z realizacją operacji - prawomocne pozwolenie budowlane, wodnoprawne lub zgłoszenie robót budowlanych (do wniosku należy załączyć kopie decyzji właściwego organu o ostateczności powyższych decyzji) - decyzję o zmianie sposobu użytkowania budynku/lokalu - dokumenty potwierdzające, że operacja nie wpłynie negatywnie na środowisko oraz ochronę żywych zasobów wód. |
6 – do wniosku dołączono wszystkie wymagane załączniki i brak błędów w zestawieniu rzeczowo-finansowym. 4 – do wniosku dołączono wszystkie wymagane załączniki lecz wymagane dla operacji pozwolenie na budowę, lub zgłoszenie robót budowlanych i/lub pozwolenie wodnoprawne nie posiadają pieczęci właściwego organu o ostateczności decyzji i nie występują błędy w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji. 0 – do wniosku nie załączono wszystkich wymaganych załączników, i/lub występują błędy w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji. |
||